Normele de poluare Euro și clasificarea acestora

Problema poluării generate de vehiculele cu motoare cu ardere internă nu mai este un subiect tabu, având impact semnificativ asupra calității vieții noastre. Această poluare este vizibilă în orașele mari din Europa, care, pe timpul verii, sunt acoperite de un smog persistent cauzat de emisiile vehiculelor convenționale.

Contextul și importanța normelor Euro

Uniunea Europeană a recunoscut de mult timp că utilizarea combustibililor fosili pentru transportul personal și de marfă, atât în orașe, cât și în afara lor, are consecințe grave asupra mediului. Cercetările privind nivelurile de poluare produse de automobile au început încă din anii 1970. Primul standard de poluare, Euro 1, a fost introdus în 1992 pentru a îmbunătăți calitatea aerului, iar în prezent se aplică normele Euro 6, care au fost implementate în 2014.

Identificarea normelor de poluare ale vehiculului tău

Aceste reglementări au forțat producătorii auto să dezvolte vehicule din ce în ce mai ecologice, cu scopul ca până în 2050 majoritatea vehiculelor să fie electrice. În cele ce urmează, vom detalia cum au evoluat aceste norme și impactul lor asupra vehiculelor noi.

Tipurile de poluanți reglementați

  • Monoxid de carbon (CO)
  • Hidrocarburi (HC)
  • Oxizi de azot (NOx)
  • Particule (PM)

Clasificarea normelor Euro

Euro 1 (EC93)

În vigoare de la 1 ianuarie 1993, Euro 1 a introdus obligativitatea convertizoarelor catalitice și a benzinei fără plumb:

  • Benzină: CO max. 2,72 g/km, HC + NOx max. 0,97 g/km
  • Diesel: CO max. 2,72 g/km, HC + NOx max. 0,97 g/km, PM max. 0,14 g/km

Euro 2 (EC96)

Începând cu 1 ianuarie 1997, Euro 2 a diferențiat standardele între benzina și diesel:

  • Benzină: CO max. 2,20 g/km, HC + NOx max. 0,50 g/km
  • Diesel: CO max. 1,00 g/km, HC + NOx max. 0,70 g/km, PM max. 0,08 g/km

Euro 3 (EC2000)

Aplicat din 2001, Euro 3 a separat limitele pentru NOx și HC:

  • Benzină: CO max. 2,30 g/km, HC max. 0,20 g/km, NOx max. 0,15 g/km
  • Diesel: CO max. 0,64 g/km, HC max. 0,56 g/km, NOx max. 0,50 g/km, PM max. 0,05 g/km

Euro 4 (EC2005)

Introducerea filtrelor de particule (DPF) în 2006 a redus semnificativ emisiile:

  • Benzină: CO max. 1,00 g/km, HC max. 0,10 g/km, NOx max. 0,08 g/km
  • Diesel: CO max. 0,50 g/km, HC + NOx max. 0,30 g/km, NOx max. 0,25 g/km, PM max. 0,025 g/km

Euro 5

În vigoare din 2011, Euro 5 a impus limite stricte și a fost urmat rapid de Euro 6:

  • Benzină: CO max. 1,00 g/km, HC max. 0,10 g/km, NOx max. 0,06 g/km, PM max. 0,005 g/km
  • Diesel: CO max. 0,50 g/km, HC + NOx max. 0,23 g/km, NOx max. 0,18 g/km, PM max. 0,005 g/km

Euro 6

Introducerea tehnologiei AdBlue și a sistemelor de recirculare a gazelor a redus NOx cu 67%:

  • Benzină: CO max. 1,00 g/km, HC max. 0,10 g/km, NOx max. 0,06 g/km, PM max. 0,005 g/km
  • Diesel: CO max. 0,50 g/km, HC + NOx max. 0,17 g/km, NOx max. 0,08 g/km, PM max. 0,005 g/km

Euro 7 vs. Euro 6

Euro 7 va introduce teste de emisii mai riguroase și va extinde perioada de conformitate la 10 ani sau 200.000 km. Noile reglementări vor uniformiza limitele de NOx pentru diesel și benzină la 0,06 g/km, față de 0,08 g/km la Euro 6 pentru diesel. Uniunea Europeană estimează că aceste măsuri vor reduce emisiile cu 35% până în 2035, când producția de mașini noi pe combustie internă va fi interzisă.

Adoptarea vehiculelor electrice

Nu trebuie să ne temem de trecerea la vehiculele electrice, care sunt ideale pentru orașe, oferind între 150 și 300 km autonomie. Pentru distanțe lungi, modele precum Tesla Model 3, Mercedes EQE și BMW i5 sunt foarte potrivite. Pe măsură ce tehnologia avansează și costurile scad, vehiculele electrice vor deveni tot mai accesibile, oferind autonomii de până la 800 km.

Impactul asupra utilizatorilor

Euro 7 nu urmărește eliminarea totală a vehiculelor pe combustie internă, ci reducerea emisiilor acestora. Uniunea Europeană oferă stimulente pentru achiziționarea de vehicule electrice și impune standarde mai stricte pentru vehiculele noi. Deși dezvoltarea motoarelor pe combustie internă noi este improbabilă, eforturile de electrificare vor continua să crească.

Obiectivul Net Zero 2035

Uniunea Europeană își propune să devină primul continent cu emisii zero din transport, iar normele Euro 7 vor contribui semnificativ la atingerea acestui obiectiv. Aceste reglementări vor promova atât motoarele mai curate, cât și adoptarea vehiculelor electrice.